Het laatste nieuws

Peermediation; het ei van Columbus?

Leerlingen kunnen zich ontwikkelen als ze zich gezien, gehoord en veilig voelen. Daarom moet je als school nooit stoppen met de strijd tegen het pesten, want voor leerlingen die gepest worden is naar school gaan een hel.

Peermediation is niet meteen het toverstafje dat een pestprobleem op school oplost maar met peermediation bouw je een cultuur waarin pesten niet gedijt. Hoe? Leerlingen groeien en merken dat ze zelf invloed kunnen uitoefenen op hun situatie. Hierdoor voelen ze zich meer betrokken en verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op school en krijgen ze meer inzicht in hun eigen aandeel en het effect daarvan op anderen.

Bij peermediation leren ze namelijk niet alleen bemiddelen, ze leren over ruzie, hoe het kan ontstaan, wat er ‘onder water’ zit, hoe ze zelf op ruzies reageren, hoe het erger en minder erg wordt, hoe ze het kunnen oplossen door te praten en te luisteren. Kortom, ze worden ‘conflictvaardig’. En ‘conflictvaardig zijn’ blijkt steeds opnieuw een vaardigheid voor het leven, binnen en buiten de school, voor alle betrokkenen. Of je nu bestuurder bent, directeur, leerkracht, ouder of leerling.

Docenten ervaren het als opluchting dat ze niet meer bij elk wissewasje hoeven ingrijpen. Ze houden meer tijd over voor hun kerntaak, namelijk onderwijs geven, en zien leerlingen groeien en soms onverwachte talenten aanboren. Uiteindelijk ervaren alle partijen het als een verrijking.

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Wil je meer informatie

Voor brandende vragen, directe ondersteuning en mediation kun je contact met mij opnemen, via sandra@betaonderwijsopmaat.nl of het contactformulier